Met een vrachtje vis naar Frankrijk - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dirk Willem Kwant - WaarBenJij.nu Met een vrachtje vis naar Frankrijk - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dirk Willem Kwant - WaarBenJij.nu

Met een vrachtje vis naar Frankrijk

Door: Dickie

Blijf op de hoogte en volg Dirk Willem

14 September 2009 | Frankrijk, Parijs

Vanuit Olofstrom ben ik naar het plaatsje, Grevie, gereden. Ik kwam hier tijdig aan en dacht dus ook snel vol te zijn. Dit viel even tegen. Ik heb hier meer dan 3uur staan de laden voor een vracht naar, wederom Gent. Zo zou mijn rondje compleet zijn. Echter, na hier geladen te hebben moest ik nog even bijladen bij de klant waar ik voor reed in Helsingborg. Ik kreeg nog 3 adressen erbij, Oldenzaal, Waalwijk en Nivelles, wat ligt in het Frans-talige gedeelte van Belgie. Uiteindelijk had ik dan ook pas weer de 22uur boot terug, vanuit Malmo naar Travemunde. Alles verliep toch eigenlijk best voorspoedig, totdat ze me bij het aanmelden voor de boot vertelden dat ik gevaarlijke stoffen aan boord zou hebben. Ik nog eens goed kijken, en jahoor, ik had een paar lichtelijk gevaarlijke stoffen aan boord. Maar in de scheepvaart ben je dan al direct een groot gevaar. Ik moest van allerlei stickers op de trailer plakken dat ik brandbare en organische stoffen aan boord had. Automatisch betekent dat, dat je met je auto helemaal bovenop de boot moet staan. Op zich niet zo erg, maar het zorgt er wel voor dat het even een tijdje duurt voordat je de boot af kan rijden.

Dit bleek ook wel de volgende ochtend. 3 kwart van de vrachtwagens was al van boord, voordat ik ook de boel aan kon slingeren en mijn weg richting Nederland kon beginnen. Halverwege de middag heb ik in Oldenzaal nog even kunnen lossen. Mijn volgende adres in Waalwijk zou ik niet eerder dan de volgende ochtend 8uur kunnen lossen. Tja, daar sta je dan halverwege de middag. En nu…? Eerst had ik het idee naar een chauffeurscafé in Hoevelaken te gaan. Maar al snel ontstond het idee mijn oom en tante in Houten met een bezoekje te vereren. Ik dus in het stratenboek op zoek naar een geschikte parkeerplaats in Houten. Maar deze bleek niet helemaal geschikt voor vrachtwagens. Gelukkig paste het allemaal net en ben ik zonder schade er gekomen en weer weggekomen. Rond een uur of 20 ben ik weer verder gegaan naar Waalwijk, waar ik de auto voor de deur van de klant heb geparkeerd en mijn nachtrust heb gemaakt.

De volgende ochtend verliep het lossen voorspoedig. En ik kon al snel op weg naar het zuiden van Belgie, naar het plaatsje Nivelles. Dit ligt halverwege Brussel en La Louviere in, voor de leken onder ons :P. Als ik zie wat ik bij me had, dan snap ik nog niet waarom ik voor zo’n klein pakketje met zo’n grote vrachtwagen helemaal daar heen moest, maargoed, als ik maar betaald krijg ;). Het was wat puzzelwerk om de klant te vinden, maar na wat vragen, wat ik steevast begon met: Bonjour!, had ik het gevonden. Aardige mensen toch, die Belgen, zelfs de Walen! Eindelijk kon ik weer op naar Gent om het overgrote deel van de vracht te lossen. Ook hier werd ik weer opgewacht door heel aardige mensen. En verliep het laden nog erg traag, het lossen was zo gebeurd, al heeft het me mening zweetdruppeltje gekost. Nu kon ik weer terug naar Oldenzaal. Normaal een rit van 4uurtjes, maar normaal bestaat niet als je in de lage landen rijdt. Zo was er nu een ongeluk gebeurt bij Antwerpen waar ik een uur in de file heb gestaan en ook rond Nijmegen was alles vastgelopen vanwege een concert van Coldplay. Omdat ik al aan mijn aaneengesloten rijuren zat heb ik in het altijd mooie Beekbergen op de veluwe, lekker zitten eten.

Op vrijdag en zaterdag heb ik niet zoveel bijzonders gedaan. Eerst wat heen en weer gependeld tussen Oldenzaal en Enschede en in de middag moest ik nog even met spoed naar Hamburg, waar ik voor 18u moest lossen. Uiteraard lukte dit niet vanwege de vele wegwerkzaamheden die Duitsland tegenwoordig rijk is. Ik kon dan ook niet meer lossen en heb de boel meegenomen naar alweer Travemunde. Wel heb ik nog even de Mc Donalds in Hamburg geprobeerd. Zaterdagochtend ben ik weer met een andere trailer teruggegaan naar Oldenzaal. De eindbalans was toch dat ik deze week, die eigenlijk zondag al was begonnen tussen de 70 en 80 uur had gemaakt!

Zondagavond ben ik weer vertrokken met de vrachtwagen. Deze keer naar Frankrijk. Om precies te zijn naar Boulogne sur Mer. Een mooie plaats wat een half uurtje onder Calais ligt. Hier heb ik net een vracht vis gelost wat 4 dagen eerder in Bergen, Noorwegen is geladen. Het was een van de weinige keren dat ik met een koeltrailer heb gereden, maar gelukkig is alles goed gegaan. Na gelost te hebben moest ik de boel nog even schoon laten maken bij een wasstraat. Op de stank van vis zitten de meeste klanten namelijk niet te wachten. Na dit wassen ben ik nog een half uurtje weer teruggereden om nu de auto aan de kant te hebben gezet. Ik ben al sinds vannacht een uurtje of 1 in touw, en tja de rijtijdenwet schrijft nu eenmaal voor dat je maar een bepaald aantal uur mag rijden op een dag. Dus daarom sta ik hier nu alweer een uur uit mijn neus te eten. Ik ga zo meteen maar eens heel erg vroeg op bed. Morgen staat de wekker weer op 3uur!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirk Willem

Van harte welkom op mijn waarbenjij.nu! Begonnen als een mooie mogelijkheid mij af te reageren van mijn belevenissen in Canada, is inmiddels een leuke weblog geworden over al mijn buitenlandse avonturen. En dat zijn er nog al wat. Van werken in Canada tot vakantiewerk in Tsjechie tot langs reizen in Amerika en Europa, al dan niet met de vrachtwagen. Amuseer je, en vergeet vooral niet een reactie achter te laten ;) Groetjes!

Actief sinds 25 Jan. 2008
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 74722

Voorgaande reizen:

01 Januari 2010 - 30 September 2010

Luxemburg

04 Juli 2009 - 31 Augustus 2009

Op de Europese Tour

12 Maart 2008 - 03 December 2008

Het Noord-Amerikaanse Continent

15 December 2010 - 30 November -0001

Werken in de wintersport

Landen bezocht: