Stockholm! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Dirk Willem Kwant - WaarBenJij.nu Stockholm! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Dirk Willem Kwant - WaarBenJij.nu

Stockholm!

Door: Dickie

Blijf op de hoogte en volg Dirk Willem

17 September 2009 | Zweden, Stockholm

(Dit alles is een terugblik van de afgelopen week. Inmiddels ben ik alweer in Nederland, in afwachting van mijn intakegesprek op school die ik a.s. woensdag hoop te hebben. Ook is dit verhaal een vervolg op de 2e vorige, waar ik geen mail van uit heb laten gaan. Mocht je geïnteresseerd zijn, dan kun je deze natuurlijk als nog aanklikken en gaan lezen.)

Om 3uur dinsdagochtend was het dan ook weer zover. Ik kon de boel weer aan de loop slingeren. Normaal gesproken ben je niet zo blij als je er dan al uit moet. Maar mij kon het in dit geval weinig schelen. Ik lag al sinds 17u de vorige dag in bed. Na een uurtje of 7 wordt je voor het eerst wakker… en dan is zo’n nacht lang hoor!

Het was de bedoeling dat ik tegen 7uur de lege trailer zou afkoppelen in Zwijndrecht, bij de opdrachtgever. Hier zou ik dan nieuwe instructies krijgen. Na een mooie rit door het Franse land kwam ik al snel in Belgie aan, waar het water met bakken uit de lucht kwam! Dit duurde totdat ik de volgende grens, die met Nederland overschreed. Het ene probleem, de regen was nu veranderd in het volgende… de drukte. Wat is dat toch telkens weer wennen. Je komt Nederland in en overal staat het direct vast. Nu was het ook hier wat nat en jahoor, direct 560 kilometer file. Volgens mij kan gewoon 3 kwart van de Nederlanders geen autorijden en zijn ze veel te snel bang in het verkeer ;). Soms denk je dan wel eens, was iedereen maar beroepschauffeur, wat zou het verkeer in Nederland dan beter door hebben gereden. Dan zoud men niet voor elke regendrupje op de rem gaan staan en voor elke sneeuwvlok de auto direct maar stil zetten. Ok, genoeg gezeken :)!

Om 9uur kreeg ik eindelijk mijn volgende ritorders, na wat gezeur. Ik mocht solo naar Tilburg rijden om daar een trailer aan te pikken. Hier kon ik vervolgens een paar adressen in Tilburg gaan laden. Ook hier was het weer wachten geblazen. Ten 16uur reed ik eindelijk weer weg, op weg naar Ede. Maar in feite had ik die dag nog niks gedaan. Al snel kreeg ik een bericht van de planning in Oldenzaal of het goed was als ik donderdagochtend zou gaan lossen in achtereenvolgens, Lunda, Spanga en Hanninge. En vrijdagochtend dan nog eentje in Rosersberg. Nou daar wist ik wel raad mee! Deze plaatsen zijn allemaal voorsteden van Stockholm! En daar zeg ik geen nee tegen. Dat zijn toch wel een beetje de snoepreisjes van het vrachtwagen rijden. Maar eerst moest ik nog even de trailer afkoppelen in Ede en mijn rust gaan maken. Ik was dus alweer vanaf 3uur ’s nachts in touw. Vaak als we in Ede onze rust moeten maken rijden we naar een chauffeurscafé in Veenendaal. Nu ook dus maar weer. Dit wist ik me nog te herinneren uit mijn tijd als fulltime chauffeur. Wat heb ik in die tussentijd een boel meegemaakt zeg! Afijn, om 18u heb ik de boel daar aan de kant gezet en ben nog even boodschappen wezen doen. Ondertussen ook nog even mijn broertje gebeld want die was jarig. De zoveelste in een rij van gemiste verjaardagen in de familie :$.
Na nog even heerlijk te hebben gegeten ben ik vroeg in bed gedoken.
Woensdag ochtend om 6uur ben ik weer vertrokken naar Ede om daar dus een trailer voor Stockholm aan te koppelen. Ik was geboekt voor de boot van 16:45 uit Travemunde naar Trelleborg. Dat betekende dus nog aardig doorrijden om er een beetje op tijd te kunnen zijn. Maarja, dat gaat helaas niet meer in Duitsland met zijn vele baustelle’s op de autobahnen. Gelukkig was ik er nog net op tijd. Na nog even te hebben gegeten ben ik om half 6 in de middag mijn bed op de boot weer ingedoken, in de wetenschap dat om half 12 in de avond de wekker alweer zou gaan.

Vannacht om kwart over 12 reed ik de boot in Trelleborg, Zweden, weer af. Ik had een lange zware nacht voor de boeg. ’s Nachts rijden heeft als voordeel dat het lekker rustig is op de weg, maar als nadeel dat het door opkomende vermoeidheid toch ook best zwaar is. Daar komt bij dat het in Zweden niet geheel zonder gevaar is vanwege de kans dat er zomaar een rendier op de weg staat. Na een schitterende reis waarbij ik zo tegen het ochtendgloren ook nog eens kon genieten van de geweldige natuur kwam ik rond de klok van 9 aan in Stockholm. Hier moest ik helaas eerst weer aansluiten in de file. Ook in Zweden kennen ze files jah. Maar dit is alleen rond de 4 grote steden maar het geval. Het merendeel zit je slecht met een handjevol weggebruikers op de weg. Om 10uur kwam ik op mijn eerste losadres in Lunda. Na nog wat gerust te hebben heb ik ook de rest gelost in Spanga en Hanninge, om vervolgens weer terug te keren naar Lunda. Dit is een beveiligd terrein, we zo makkelijk dus. Het was pas half 2 in de middag. Ik had eerst het idee om Stockholm even in te gaan, maar heb hier toch maar van afgezien. Ik had wat problemen met mijn trailer. Deze was niet van de zijkant open te krijgen en voor mijn retourvracht van morgen was dat wel nodig. Na wat heen en weer te hebben gecommuniceerd hadden ze nog wel een andere vracht voor me. Wanneer ik morgen leeg ben in Roserberg mag ik terug gaan laden in Orebro en Karlskoga om vervolgens nog bij te gaan laden in Malmo. Zaterdagochtend om half 3 heb ik dan de boot terug naar Duitsland. Een flinke dag dus met al snel 800 kilometer voor de boeg.

Net heb ik nog even heerlijke nasi goreng gegeten van het restaurant hier. Het was al gesloten, maar de kok wilde nog wel wat opwarmen voor me. Al snel vroeg hij waar ik vandaag kwam, uit Holland dus. ‘Oh… Ajax, Feijenoord? Nee, nee, Groningen natuurlijk! Oh yes… Marcus Berg! Juist ja’ Zo ging het een beetje. Leuk om zo met de Zweden te praten. Ze zijn over het algemeen nog beter in Engels dan dat wij zijn, dus het praat erg gemakkelijk!

Maargoed ik duik zo eerst mijn bed maar weer eens in. Nog 2 werkdagen voor de boeg!

  • 22 September 2009 - 11:40

    Dolf:

    Leuk joh die verhalen. (kben best wel jaloers ;))
    Maar je hebt dus weer een bijbaantje als chauffeur. Dus het reizen ben je nog niet verleerd. Geniet ervan!

  • 22 September 2009 - 15:16

    Feiko:

    Waar jij allemaal wel niet geweest bent en al je verhalen gelezen hebbende kan ik maar 1 ding concluderen: jij bent een reiziger. ik ben wel benieuwd naar hoe je intake gesprek is gegaan. Veel plezier verder en tot ziens.
    Ciao Feiko

  • 16 Maart 2010 - 20:07

    EvelienS:

    wow.. toch knap hoor! ik bedoel, jij hebt regen zien veranderen in drukte? dat heb ik dan nog nóóit gezien in het kikkerlandje..

    enneh.. kunnen mensen ooit beter Engels dan jou spreken? :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirk Willem

Van harte welkom op mijn waarbenjij.nu! Begonnen als een mooie mogelijkheid mij af te reageren van mijn belevenissen in Canada, is inmiddels een leuke weblog geworden over al mijn buitenlandse avonturen. En dat zijn er nog al wat. Van werken in Canada tot vakantiewerk in Tsjechie tot langs reizen in Amerika en Europa, al dan niet met de vrachtwagen. Amuseer je, en vergeet vooral niet een reactie achter te laten ;) Groetjes!

Actief sinds 25 Jan. 2008
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 74721

Voorgaande reizen:

01 Januari 2010 - 30 September 2010

Luxemburg

04 Juli 2009 - 31 Augustus 2009

Op de Europese Tour

12 Maart 2008 - 03 December 2008

Het Noord-Amerikaanse Continent

15 December 2010 - 30 November -0001

Werken in de wintersport

Landen bezocht: